Brilliant hygienic solutions for food & care

Vikan materialen: correct opbergen en reinigen

26-09-2024
Vikan rood opbergsysteem

In een van onze eerdere blogs bespraken we al hoe Vikan materialen een absolute meerwaarde bieden voor elk kleurcoderingssysteem. Na deze post kregen we veel vragen over de beste manier om Vikan materialen correct op te bergen en schoon te maken. In deze blog delen we onze inzichten.

Vikan materialen opbergen: statisch of mobiel?

Het correct opbergen van schoonmaakmaterialen is essentieel voor een efficiënte werkomgeving. Door materialen op vaste plaatsen te bewaren, voorkom je onnodig tijdverlies omdat je niet steeds op zoek hoeft te gaan naar je schoonmaakspullen. Er zijn twee handige oplossingen om dit te realiseren:

Statische oplossing: Schaduwbord

In grote productiehallen met vaste werkplekken biedt een schaduwbord de oplossing. Op een schaduwbord kun je in één oogopslag de zone- en kleurcodering zien, en het valt meteen op wanneer er een item ontbreekt. Dit systeem zorgt voor orde en maakt het makkelijker om de juiste materialen snel te vinden.

Mobiele oplossing: Vikan Hygo

De Hygo is een mobiele wagen die perfect geschikt is voor werkomgevingen waar je regelmatig van locatie moet wisselen. Dit systeem biedt veel gebruiksgemak, omdat je al je schoonmaakmaterialen altijd bij de hand hebt. De Hygo is verkrijgbaar in zes kleuren, waardoor je eenvoudig kunt blijven werken volgens het kleurcoderingssysteem. Bovendien is hij eenvoudig schoon te houden dankzij de afgeronde en gladde oppervlakken. Een schaduwbord of de mobiele Hygo zorgt niet alleen voor tijdswinst, maar ook voor kostenbesparingen op de lange termijn, omdat materialen minder snel verloren gaan.

Vikan blauw schaduwbord
Vikan rode Hygo

Hoe houd je Vikan materialen schoon?

Vikan materialen schoonmaken is cruciaal voor het behoud van hygiëne in je werkomgeving. Volg onderstaande stappen om ervoor te zorgen dat je materialen in topconditie blijven:

Eerste gebruik

Verwijder bij het eerste gebruik alle labels en reinig de materialen grondig. Dit voorkomt dat er ongewenste stoffen achterblijven die je werkomgeving kunnen vervuilen.

Regelmatige reiniging

Het reinigen en ontsmetten van de borstels dient afhankelijk van het type verontreiniging te gebeuren. Dit moet worden opgenomen in je schoonmaakplan.

  • Droge reiniging in lage-risicozones:

Verwijder grote vuildeeltjes en stof met een borstel. Dit is vaak voldoende in minder risicovolle omgevingen.

  • Natte reiniging in lage- en hoge-risicozones:

Was de borstels in water met een geschikt detergent en spoel ze vervolgens af met schoon water. In lage-risicozones is drogen daarna voldoende, maar in hoge-risicozones is het noodzakelijk om de borstels te desinfecteren of zelfs te steriliseren.

Controle na reiniging

Na het schoonmaken moet je controleren of het gewenste reinigingsresultaat is behaald. Dit kan door middel van een visuele inspectie, controleformulieren, detectieswabs of microbiologische tests.

Waarom schoonmaakmaterialen reinigen belangrijk is

Het schoonhouden van je reinigingsmaterialen is van groot belang voor de hygiëne en het behoud van een propere werkomgeving. Net zoals je niet van een vies bord van de vorige dag zou eten, wil je ook niet met vuile schoonmaakmaterialen werken. Het zorgt voor een betere werkervaring en draagt bij aan de algemene hygiëne en veiligheid.


Deze website maakt gebruik van cookies De website van Cleanline bv gebruikt functionele cookies. In het geval van het analyseren van websiteverkeer of advertenties, worden ook cookies gebruikt voor het delen van informatie, over uw gebruik van onze site, met onze analysepartners, sociale media en advertentiepartners, die deze kunnen combineren met andere informatie die u aan hen heeft verstrekt of die zij hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun diensten.
Toon details Verberg details
Selectie toelaten Alle cookies toelaten